twaróg białko
Dieta ONZ

Ser twarogowy – idealne białko na dietę odchudzającą

Idealne białko na diecie odchudzającej

Ser twarogowy, występujący w różnych wersjach, to świetne, pełnowartościowe białko, które pomoże schudnąć, ale nie tylko. Co to jest białko i do czego jest nam potrzebne w codziennej diecie, już opisywałam. Wspomnę tylko, że białko jest podstawowym budulcem naszego organizmu. Bez niego, nie byłyby w stanie regenerować się komórki w ludzkim ciele, np. mięśnie czy paznokcie. Białko obok innych składników odżywczych czyli węglowodanów i tłuszczy, jest po prostu niezbędne, do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Białko jest też, bardzo ważnym składnikiem diet odchudzających. Wspominałam już, jakie posiłki białkowe można wykorzystać w diecie ONZ (Odchudzanie Na Zawołanie) i twaróg, też jest tam wymieniony.

Ponieważ ser twarogowy, jest często polecanym na diecie produktem białkowym, dlatego tym razem, skupię właśnie na nim. Z czego powstaje ser twarogowy i w jakiej formie możemy go kupić. Jakie są właściwości twarogu i czy ma korzystny wpływ na nasz organizm oraz jak możemy wykorzystać ser twarogowy w posiłkach, zarówno w wersji wytrawnej, jak i na słodko. 

ser biały twaróg

Ser twarogowy, co to takiego?

Ser twarogowy, jest produktem nabiałowym, powstaje z mleka, najczęściej krowiego. Mniej popularne są sery produkowane z mleka koziego czy owczego. Od tego, jak tłuste było mleko, wykorzystane do produkcji sera, zależy zawartość tłuszczu w gotowym twarogu.

Mleko najpierw zostaje skwaszone, potem odpowiednio podgrzane. W ten sposób, z mleka zostaje wytrącona serwatka, po odciśnięciu której, powstaje ser. Jeśli serwatka, nie zostanie dobrze odciśnięta, konsystencja sera, jest zbyt rzadka. Tak uzyskaną masę twarogową, kroi się na mniejsze kawałki i pakuje przygotowując do sprzedaży. Ser twarogowy najczęściej można kupić w formie prostokątnego bloku, trójkątnego klina lub lekko spłaszczonej kulki. Inne odmiany sera twarogowego, możemy też kupić w małych, plastikowych pudełkach. 

ser twarogowy rodzaje

Ser twarogowy na wagę

Tutaj mała uwaga ode mnie. Jeśli macie możliwość kupić ser twarogowy w małym sklepiku lub w markecie na stoisku z obsługą, to wybierzcie właśnie taki. Po prostu ten pakowany w około półkilogramowe bloki, z których na wagę można kupić ile potrzeba, smakuje o niebo lepiej, od tych już pakowanych do sprzedaży samoobsługowej. Gdybym trafiła na paskudny ser twarogowy już zapakowany i nie znała wcześniej smaku tego na wagę, pomyślałabym, że każdy ser twarogowy jest okropny. Nie dotyczy to oczywiście wszystkich pakowanych serów, ale sparzyłam się wiele razy i wiem, że można się zniechęcić. Zdjęcie poniższych serów, jest tylko zdjęciem poglądowym, nie sugeruję, że właśnie te sery są złe.

ser pakowany

Charakterystyka sera twarogowego

Ser twarogowy, charakteryzuje się lekko grudkowatą strukturą. Chociaż im bardziej tłusty, jest twaróg, tym bardziej gładką ma konsystencję. Świeży ser powinien dać się łatwo kroić w gładkie plastry, zwłaszcza ten zawierający więcej tłuszczu. To samo może dotyczyć koloru. Świeży ser twarogowy, jest koloru białego, ale ten bardziej tłusty, często ma kolor lekko kremowy. Żółty odcień sera, może świadczyć o jego nieświeżości. Dobry ser twarogowy, powinien być lekko kwaśny. I tu też, najsłodszy będzie ten najbardziej tłusty. Zbyt kwaśny smak sera, może pojawić się, gdy ser nie jest świeży lub mimo jeszcze dobrej daty przydatności do spożycia, był źle przechowywany. Oczywiście wpływ na zbyt kwaśny smak, ma też niewłaściwy proces produkcji.

Wartości odżywcze twarogu

Ser twarogowy, to jedno z lepszych źródeł pełnowartościowego białka zwierzęcego, niezbędnego dla funkcjonowania naszego organizmu. Znajdziemy w nim ilość białka, porównywalną z ilością dostarczaną z mięsa. Dlatego biały ser, jest idealnym źródłem białka dla wegetarian.

Ser twarogowy, jest lekkostrawny i świetnie wpływa na przemianę materii. Jest polecany przy nadkwasocie żołądka oraz w chorobach wrzodowych. Twaróg, zawiera też wapń, który jest bardzo ważnym składnikiem, wpływającym głównie na nasze kości i zęby. Chociaż trzeba przyznać, że z wszystkich produktów nabiałowych, ser twarogowy, zawiera najmniej wapnia. Oprócz tego, w twarogu, znajdziemy również magnez, cynk i potas, wspomagające układ nerwowy, mięśnie i odporność oraz witaminy A, E, D i B.  Witaminy te, oprócz zbawiennego wpływu na wzrok, kości czy skórę, spowalniają też proces starzenia się organizmu. Cynk i witaminy z grupy B, powinni szczególnie przyjmować wegetarianie, którzy narażeni są na ich braki w diecie.

biały ser twarogowy

Ser twarogowy chudy

Na potrzeby tego wpisu, zorientowałam się, że najtrudniej jest kupić ser twarogowy chudy. W małych sklepikach, wprost mówiono mi: “nie przywozimy, bo nie schodzi”. Wcale się, nie dziwię, też go nie lubię. Struktura, tego typu sera, jest bardziej sucha, co powoduje, że się łatwo kruszy i niestety nieprzyjemnie drapie w gardło podczas jedzenia. Przynajmniej ja, mam takie odczucia. Wprawdzie polecane jest “dotłuszczanie” go zdrowym tłuszczem, np. oliwą z oliwek, ale jakoś nie potrafiłam się przekonać. Jeśli już muszę zjeść chudy ser twarogowy, to mieszam go z odrobiną jogurtu naturalnego albo typu greckiego. Nawet w marketach, ze stoiskiem z obsługą, trudno znaleźć ser twarogowy chudy, co znaczy, że jest rzadko wybierany przez klientów. Ale to chyba też, nie jest regułą i zależy od upodobań kulinarnych. Moja córka, na przykład, nie widzi różnicy, ani w smaku, ani w wyglądzie i chętnie sięga, po ser twarogowy chudy. 

Tłusty ser twarogowy

Ser twarogowy tłusty, co mówi sama nazwa, zawiera najwięcej tłuszczu. Wprawdzie, tłuszcze znajdujące się w każdym twarogu, pomagają przyswoić różne witaminy, zwłaszcza witaminę D, A i E, ale są też bardzo kaloryczne. Zawierają również, więcej nasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego, jeśli chcemy schudnąć, powinniśmy unikać tłustego sera twarogowego. Nie jest, on też polecany osobom, z podwyższonym cholesterolem. Tłusty twaróg, charakteryzuje się bardziej kremową konsystencją, co powoduje, że jest najczęściej wykorzystywany do wypieków oraz naleśników i pierogów. Jest też, najmniej kwaśny, co może sprawia, że lubimy po niego sięgać.

biały ser twarogowy

Półtłusty ser twarogowy

Najbardziej popularny jest ser twarogowy półtłusty, bo jest taki po środku. Z jednej strony, dostarcza nam, to czego potrzebujemy, z drugiej, nie jest bardzo tuczący. Jeśli porównamy, jego kalorie z chudą wersją sera, nie jest ona aż tak widoczna. Chociaż, na pewno zauważalna jest różnica w zawartości tłuszczu. Ale tłumaczę sobie, że tłuszcz też jest potrzebny do prawidłowego działania organizmu, np. rozpuszcza witaminy i chętnie sięgam po półtłusty ser twarogowy. Zresztą taką wersję twarogu, polecają dietetycy, jako idealne wypośrodkowanie. Według mnie ser twarogowy półtłusty, jest też najsmaczniejszy. Świetnie można go wykorzystać, zarówno na słodko, jak i na słono. Można, oczywiście, jeść go też w wersji naturalnej. Konsystencja tego rodzaju sera, jest lekko wilgotna, co też podnosi jego atrakcyjność. 

ser twarogowy półtłusty

Serek wiejski – odmiana twarogu

Do rodzajów sera białego twarogowego, zaliczamy również wszystkie odmiany serków wiejskich, najczęściej pakowanych w małe plastikowe kubeczki. Serki wiejskie, przeważnie mają półpłynną, ziarnistą  konsystencję z odrobiną śmietanki. Występują również w wersji odtłuszczonej. Z reguły, nie kupimy ich w wersjach smakowych. Sami możemy urozmaicać tego typu serki, np. dodając orzechy, miód albo zioła. Serki wiejskie, idealnie nadają się na dietę odchudzającą. Pamiętajmy jednak, że każdy dodatek podnosi kaloryczność serka. W zależności od dodatków, możemy też wzbogacić serek wiejski o kolejne białko lub węglowodany. W ten sposób dostarczymy organizmowi, potrzebne składniki.

Śmietankowy ser twarogowy

Kolejny rodzaj sera twarogowego, to ser śmietankowy. Taki serek ma bardzo kremową konsystencję i bardzo dobrze się rozsmarowuje. Może być pakowany w plastikowe kubeczki, ale również kupimy go w postaci pacynki. Serki śmietankowe w kubeczkach, często występują w wersjach smakowych. Możemy kupić je z dodatkiem ziół, grzybów czy ogórka. Oczywiście występują też w wersji naturalnej. Decydując się na zakup serka śmietankowego, zwracajmy uwagę na kalorie, ilość białka, a zwłaszcza ilość tłuszczu w 100 g. Niektóre z nich zawierają go naprawdę dużo, te z wysoką zawartością tłuszczu, nie są polecane osobom, które próbują schudnąć. Ja czasem używam tego w wersji naturalnej. Wykorzystuję go, do cienkiego posmarowania plasterków chudej szynki. Potem taki plasterek zwijam i mam pyszny posiłek białkowy. Czasem serek wiejski, jest za rzadki, do takich zawijasków, więc wolę serek śmietankowy.  

serek wiejski i śmietankowy

Ser twarogowy homogenizowany

Następnym rodzajem sera twarogowego, jest serek homogenizowany. Jest to również ser twarogowy, ale mocniej przetarty, często rozrzedzony małą ilością śmietanki. Proces homogenizacji, sprawia, że serek ma bardziej gładką i kremową konsystencję. Jest o wiele delikatniejszy, od twarogu w pierwotnej wersji. Chętnie sięgają po niego osoby, które nie lubią ziarnistej formy sera twarogowego. Serek homogenizowany, najczęściej można kupić z dodatkiem owoców lub innych słodkości, np. karmelu. Musimy jednak pamiętać, że często dodatki takie są dosładzane, dobarwiane lub jeszcze inaczej “udoskonalane”. Każdy taki dodatek podnosi też kaloryczność serka. Może więc lepiej kupić serek homogenizowany naturalny i samemu dodać własne “ulepszacze” smaku. Wtedy przynajmniej wiemy, co dodaliśmy i możemy zapanować nad kaloriami.

Wykorzystywanie twarogu w posiłkach

Jak możemy wykorzystać twaróg, do przygotowywania posiłków? Zacznę od twarogowych past do smarowania. Ser świetnie łączy się z różnymi dodatkami, urozmaicającymi smak i uzupełniającymi inne składniki pokarmowe. Tego typu pasty, bardzo dobrze się rozsmarowują, na różnych rodzajach pieczywa, czy waflach ryżowych. Do sera twarogowego pasują:

  • wędzona makrela
  • drobno pokrojona szynka lub chude mięso
  • jajko gotowane
  • drobno pokrojone orzechy
  • awokado, bogate w zdrowe tłuszcze
  • różnego rodzaju zioła
  • suszona mięta i miód
  • suszone pomidory
  • rodzynki lub inne owoce suszone
  • świeże owoce, np. truskawki i jagody
  • niskosłodzony dżem
  • miód naturalny

Oczywiście powyższe dodatki, możemy wykorzystać do urozmaicenia wszystkich rodzajów serków, które opisałam, czy farszu do naleśników lub pierogów. W ten sposób, możemy też wzbogacić inne wypieki, np. sernik lub ciasto francuskie. Polecam też ser twarogowy zapiekany z powyższymi dodatkami, w formie muffinek. Dodatki te możecie łączyć w pasujący Wam sposób. Ja np. do sera i makreli, lubię dodać ogórka kiszonego. Duże ilości białka spożywane podczas diety odchudzającej, mogą doprowadzić do monotonii i zniechęcenia. Dlatego warto, urozmaicać posiłki białkowe, nawet te przygotowywane z tego samego produktu.

dodatki do sera

Jak widać, twaróg, jest idealny dla każdego, nie tylko dla tych, którzy próbują schudnąć. Natomiast w przypadku, tych drugich, potrafi uzupełnić brakujące podczas diety odchudzającej składniki. Ser twarogowy, oprócz wszystkich swoich zalet, jest sycący, bo białko w nim zawarte długo się wchłania. Proces ten sprawia, że dłużej nie czujemy głodu, co jest ważne w przypadku diet odchudzających. Białko jedzone wieczorem, daje poczucie sytości, które wtedy jest nam bardziej potrzebne.

Mam nadzieję, że bardziej polubicie ser twarogowy, który jedzony często, w formie naturalnej, może okazać się mdły i monotonny. Jeśli lubicie, jakieś dodatki do sera, których nie wymieniłam, napiszcie mi o tym.

Ana

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *